System RPG – Mistrz Baśni

System RPG – Mistrz Baśni

4 listopada, 2018 systemy RPG 0

Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie Mistrza Baśni

 

 

Narracyjno – edukacyjne gry fabularne [RPG] są nowatorską formą zajęć pozalekcyjnych dla dzieci. Autorski system Mistrz Baśni, to gra przeznaczona dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat. Rozwija inteligencję, uczy kreatywnego myślenia, wzbogaca słownictwo, premiuje współpracę w grupie.

Czym są gry fabularne?

Gry fabularne (ang. Tabletop Role Playing Games), nazywane są też grami wyobraźni, pochodzą ze Stanów Zjednoczonych. Gracze, podczas rozgrywki nazywanej sesją, wcielają się w wymyślonych przez siebie bohaterów i stawiają czoła wyzwaniom rzucanym przez Mistrza Gry. Mistrz Gry to osoba, która podobnie jak narrator w książce, opisuje świat gry, pilnuje jej zasad i odgrywa postacie tła. W naszym autorskim systemie nazywany jest Mistrzem Baśni.

Dlaczego warto grać z dziećmi w gry fabularne?

Wiele badań wskazuje, że najważniejszym okresem dla rozwoju dziecka, jest wiek do 10 lat. Im więcej dziecku czytamy, im częściej gramy z nim w gry planszowe, karciane czy fabularne, tym bardziej zwiększamy jego potencjał intelektualny. Mistrz Baśni to gra, która w sposób niezwykle skuteczny rozwija wyobraźnię dziecka.

Prawdziwą oznaką inteligencji nie jest wiedza lecz wyobraźnia.Albert Einstein

1 Bez przemocy

Na rynku dostępnych jest wiele anglojęzycznych systemów RPG, w teorii przeznaczonych dla dzieci. W praktyce okazuje się, że przyciągający wzrok kolorowy podręcznik z zasadami, skupia się w większej części na sposobach walki z przeciwnikiem. A gdy przyjrzymy się bliżej, zauważymy, że bajeczne postaci bohaterów mają w rękach miecze, topory i kołczany pełne strzał. Mistrz Baśni stanowi novum na rynku zarówno polskim, jak i zagranicznym. Dzieci uczą się rozwiązywać problemy bez użycia przemocy, a wszelkie bronie, które mogą znaleźć podczas rozgrywki, mają właściwości magiczne, które m.in. uniemożliwiają krzywdzenie za ich pomocą innych.

2 Rozwija aż cztery typy inteligencji
Niewielka tablica szkolna z narysowanymi

Pozaszkolne zajęcia z Mistrzem Baśni uczą kreatywnego myślenia i współpracy w grupie.

Empatia, dyplomacja, kreatywność i spryt to elementy, które są premiowane podczas gry. W momencie, gdy gracze stają przed przeszkodą trudną do pokonania, np. zerwanym mostem, muszą zanalizować problem i znaleźć sposób na rozwiązanie go. Dzięki temu, pokonując przeszkody, dzieci rozwijają inteligencję emocjonalną, językową, przestrzenną oraz logiczno-matematyczną.

Zobacz również – Inteligencje wielorakie a narracyjne gry fabularne RPG

3 Proste zasady

Mechanika gry Mistrz Baśni opiera się na różnokolorowych kościach sześciennych. Każdą postać cechują trzy Atrybuty: Siła, Zręczność oraz Umysł. Gracze wykonują rzuty kostkami, by dowiedzieć się czy ich bohaterowie są wystarczająco silni, zręczni lub spostrzegawczy, by pokonać daną przeszkodę. Postacie posiadają także Zdolności Interpersonalne, które pomagają im w dyplomatycznym rozwiązywaniu konfliktów.

4 Niezwykli bohaterowie

Dzieci wybierają sobie bohatera z listy sześciu zawodów. Mogą być rycerzami, czarodziejami, podróżnikami, uzdrowicielami, pieśniarzami lub opiekunami lasu. Każda postać jest wyjątkowa i posiada unikalne zdolności. Żeby osiągnąć sukces, bohaterowie muszą współpracować. W grach fabularnych gracze nie grają przeciw sobie, ale razem pokonują przeciwności. To uczy współpracy, która na dzisiejszym rynku pracy jest niezwykle cenna.

Rysunki dziewczęcych bohaterek w Mistrzu Baśni - czarodziejka, opiekunka lasu, pieśniarka, podróżniczka, rycerka i uzdrowicielka.

Dziewczęce bohaterki w Mistrzu Baśni – czarodziejka, opiekunka lasu, pieśniarka, podróżniczka, rycerka i uzdrowicielka.

Rysunki chłopięcych bohaterów w Mistrzu Baśni - czarodziej, opiekun lasu, pieśniarz, podróżnik, rycerz i uzdrowiciel.

Chłopięcy bohaterowie w Mistrzu Baśni – czarodziej, opiekun lasu, pieśniarz, podróżnik, rycerz i uzdrowiciel.

5Baśniowy świat

Świat przedstawiony w Mistrzu Baśni zamieszkany jest przez fantastyczne istoty. Dzieci rozwiązując problemy napotkanych zwierząt, uczą się praw przyrody oraz zasad rządzących w społeczeństwie. Odwiedzając kolejne miejsca w Krainie Bohaterów, korzystają z map i poznają zagadnienia geograficzne. Ponadto mają możliwość opowiedzenia 'na nowo’ znanych i lubianych baśni. Może okazać się, że wilk wcale nie zjadł Czerwonego Kapturka.

Okładka podręcznika do narracyjnej gry fabularnej dla dzieci Mistrz Baśni

Mistrz Baśni – Edukacyjna gra fabularna dla dzieci

6Elementy bajkoterapii

Układając scenariusze gry, korzystamy z osiągnięć bajkoterapii. To narzędzie skonstruowane przez psychologów do przezwyciężania dziecięcych lęków. Dzieci w dzisiejszym świecie narażone są na olbrzymi stres, a coraz większe wymagania w szkole i problemy w kontaktach z rówieśnikami wzmacniają poczucie lęku i wyobcowania. Może to skutkować zahamowaniem rozwoju, a nawet doprowadzić do wypalenia czy depresji. Podczas gry w Mistrza Baśni dzieci będą nieświadomie zwalczać swoje obawy i mentalnie odpoczywać. Nauka bez stresu jest nie tylko możliwa, ale i bardzo efektywna.


Oficjalna strona Mistrza Baśni: mistrzbasni.pl

Fanpage: facebook.com/MistrzBasni

Z