Dawno, dawno temu…, czyli jak rozwijać inteligencję językową

Dawno, dawno temu…, czyli jak rozwijać inteligencję językową

12 lutego, 2019 gry planszowe 0
Story Cubes

 

W Szkole Wyobraźni dzieci rozwijają umiejętności, które są niezwykle cenne w późniejszym, dorosłym już życiu. Uczą się współpracy, logicznego myślenia, rozwiązywania konfliktów, mediacji. Wierzymy, że równie ważna jest wyobraźnia, dlatego poprzez gry fabularne wspieramy kreatywność a bogatą wyobraźnię łączymy z umiejętnościami językowymi. A co w domu? Inteligencję językową Twojego dziecka możesz z powodzeniem rozwijać przy pomocy gier planszowych.

W dzisiejszym wpisie Dawno, dawno temu…, Story Cubes i dla najmłodszych graczy prezent – gra obrazkowa do samodzielnego wydruku. Dzięki niżej opisanym grom dzieci poszerzą słownictwo i nauczą się tworzyć logiczne ciągi przyczynowo-skutkowe. Dorośli i młodzież również nie będą się nudzić. Zarówno Dawno, dawno temu… jak i Story Cubes sprawdzą się na spotkaniach towarzyskich.

Dawno, dawno temu…

Tak rozpoczynają się wszystkie klasyczne baśnie, które znamy z dzieciństwa i nie bez powodu taki jest tytuł gry. Cała zabawa tkwi bowiem we wspólnym snuciu opowieści. W niewielkim pudełku dostajesz 165 kart i prostą instrukcję.

Karty dzielą się na dwa rodzaje – służące do rozwijania historii i do jej zakończenia. Na tych pierwszych znajdziesz karty postaci, przedmiotów, miejsc i przymiotników.

Karty „i żyli długo i szczęśliwie” zawierają zdanie, którego należy użyć, żeby zakończyć opowieść.

Jak przebiega rozgrywka? Celem gry jest ułożenie barwnej opowieści, która zawierać będzie słowa znajdujące się na kartach gracza. Proste i przyjemne, więc gdzie jest haczyk? Oto i on – jeżeli wypowiesz słowo, które znajduje się na karcie przeciwnika, będzie on mógł przejąć twoją historię i poprowadzić ją w zupełnie innym kierunku. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart i zakończy bajkę zdaniem z karty zakończenia. Uwaga! Opowieść musi mieć sens a kolejni gracze powinni pamiętać o czym mówił poprzednik. Pomyłka lub zupełna bzdura skutkuje dobraniem karty.

 

Minusy? Jest jeden, który jednak można wyeliminować na samy początku gry. Umówcie się, że najważniejsza jest opowieść a wygrana jest elementem dodatkowym.

WydawnictwoGalakta
Wiek graczy6+ [umiejętność czytania]
Ilość graczy2+
Czas gryokoło 30 minut

Story Cubes 

Gra o podobnych zasadach, choć bez elementu rywalizacji, to Story Cubes. Stworzona przez Irlandczyka Rory’ego O’Connora szybko stała się popularna i zgarnęła kilkanaście prestiżowych nagród m.in. główną nagrodę w konkursie Świat przyjazny dziecku pod patronatem rzecznika praw dziecka.

W magnetycznym pudełeczku znajduje się 9 sześciennych kostek. Cała zabawa polega na snuciu opowieści w oparciu o obrazki, które umieszczone są na ściankach poszczególnych kości. To tyle, jeśli chodzi o zasady. Wylosowane ikonki można odczytywać w sposób dosłowny, symboliczny czy na zasadzie skojarzeń. Od graczy zależy czas rozgrywki, ilość i wiek uczestników.

Choć wymagany wiek wydawca określił na poziomie 6+, z grą poradzi sobie już czterolatek. Dziecko nauczy się tworzyć ciekawe i spójne wypowiedzi. Dzięki różnorodnym dodatkom zyska szansę poznania nowych słów, pojęć czy elementów kultury. Kostki można wykorzystać również do nauki języków obcych czy do utrwalania pozytywnych zachowań [mój ulubiony zestaw – Na ratunek].

Rebel wydało już 6 dużych zestawów i aż 18 małych dodatków [po 3 kostki]. Poszczególne zestawy można dowolnie łączyć, co daje niemal nieograniczone możliwości zabawy.

WydawnictwoRebel
Wiek graczy6+
Ilość graczy1+
Czas gryustalony przez graczy

Obiecana niespodzianka

Na koniec przygotowaliśmy dla Ciebie grę do samodzielnego wydruku. W plikach znajdziesz kilkadziesiąt obrazków, które przestawiają rzeczy, miejsca, zwierzęta i ludzi. Nie bez powodu są one czarno-białe – kolorując je, młodsze dzieci poćwiczą motorykę ręki.

Zasady są proste – każdy z graczy losuje 10 obrazków i w ustalonym czasie układa z nich bajkę. Powinny się w niej znaleźć wszystkie wylosowane elementy, historia musi mieć sens a wydarzenia powinny łączyć się w ciągi przyczynowo-skutkowe. Pamiętaj! Nie ma wygranych ani przegranych, liczy się dobrze opowiedziana historia.

 

Chcesz urozmaicić zabawę?

  • Użyj dyktafonu i nagraj opowiadane bajki. Młodsze dzieci będą mieć sporo frajdy odtwarzając swój głos. Możecie je też wspólnie spisać.
  • Wydrukuj karty podwójnie i zagrajcie w memory!

Grę pobierzesz tutaj.