Elementarne, drogi Watsonie – dedukcja w grach planszowych

Elementarne, drogi Watsonie – dedukcja w grach planszowych

3 marca, 2019 gry planszowe 0
gry detektywistyczne cluedo i czarne historie

Od zawsze byłam wielką fanką powieści detektywistycznych i kryminałów ze zbrodnią w tle. Sherlock Holmes, Herkules Poirot a wcześniej cykl powieści młodzieżowych o trzech detektywach, sygnowany nazwiskiem Alfreda Hitchcocka. Ten dreszczyk emocji przy każdej najdrobniejszej wskazówce i niedowierzanie, kiedy okazywało się, że typowana postać jest zupełnie niewinna. Na zajęciach w Szkole Wyobraźni dzieci biorą udział w niejednym śledztwie a scenariusze gier obfitują w różnego rodzaju łamigłówki. Jeśli Wasze dzieci również uwielbiają rozwiązywać zagadki, wypróbujcie poniższe tytuły. W dzisiejszym wpisie aż 4 propozycje, również dla najmłodszych graczy.

Czarne historie – zbieraj poszlaki i rozwikłaj zagadkę

Każde pudełko Czarnych historii zawiera 50 zagadek z mroczną i zaskakującą historią w tle.

Zasady są proste. Karty są dwustronne. Na jednej stronie znajduje się pełny zapis wydarzeń, których przebieg należy odgadnąć. Druga strona zawiera zwykle jedno czy dwa zdania, grafikę nawiązującą do zagadki i tytuł. Zadanie polega na wyjaśnieniu, co się stało.  Gracze po kolei zadają pytania, na które mistrz tajemnic, czyli osoba znająca rozwiązanie zagadki, może odpowiedzieć „tak” lub „nie”. Gra zajmuje niewiele miejsca i jest doskonałym dodatkiem do dłuższej podróży. Do dzisiaj pamiętam niepewne spojrzenia współpasażerów, gdy jadąc z mężem pociągiem, snułam przypuszczalne wyjaśnienia krwawej zbrodni.

W Polsce zagadki tego typu nazywamy zagadkami lateralnymi. Treść jest ułożona tak, żeby zmusić nas do myślenia. Przykład?

Romeo i Julia leżą martwi na podłodze. Wokół leży rozbite szkło i jest kałuża wody. Okno jest otwarte. Co się stało?

Kliknij, żeby poznać odpowiedź
Romeo i Julia to rybki. Silniejszy podmuch wiatru otworzył niedomknięte okno, które uderzyło o stojące nieopodal akwarium. Szklana kula spadła na podłogę i się rozbiła, pozbawiając tym samym złote rybki wody.

Wybierając ten tytuł pamiętaj, że wydawca określił wiek graczy na 14+. Jeśli szukasz tego typu zagadek dla młodszych graczy, sprawdź Czarne historie Junior.

WydawnictwoG3
Wiek graczy14+ [historie przeważnie dotyczą zbrodni]
Ilość graczy2+
Czas gryw zależności od umiejętności dedukcyjnych graczy 😉

Czarne historie – śledztwo

Nowość niemieckiego wydawnictwa moses., stylem nawiązująca do karcianych Czarnych historii. W pudełku nie znajdziemy jednak kart z zagadkami. A co w nim jest?

Każdy z graczy otrzymuje po 4 dwustronne znaczniki i karty z kropelkami krwi, którymi deklaruje, na ile jest pewny swojej odpowiedzi. Od ilości kropli zależy również ilość otrzymanych punktów, jeśli typy są prawidłowe. W pudełku są również karty, na których symbolicznie przedstawiona jest zbrodnia. Zadanie polega na ustaleniu czterech elementów: ofiary, czasu, miejsca i narzędzia zbrodni.

Każdy z graczy musi odgadnąć kartę zbrodni przeciwnika. W tym celu wykłada kolejne karty, na których znajduje się od 1 do 4 znaczników. Pozostali gracze deklarują wówczas ilość szczegółów, które są zgodne z posiadaną kartą zbrodni.

WydawnictwoG3
Wiek graczy12+
Ilość graczy2-4
Czas gryokoło 30 minut

Cluedo – Harry Potter – detektywistyczna gra planszowa w czarodziejskim wydaniu

Znacie Cluedo? Ma podobne zasady jak gra opisana powyżej, jednak do gry, oprócz kart, wykorzystuje się również planszę. Cluedo Harry Potter przeznaczony jest dla młodszych graczy niż wersja podstawowa.

W niejasnych okolicznościach znika jeden z bohaterów znanych z serii przygód o czarnowłosym czarodzieju. Czy chciał zniknąć? Zgubił się w ciemnym lesie? Został porwany? A jeśli tak, to przez kogo? Młodzi adepci magii przeczesują szkołę oraz okoliczne tereny i próbują rozwiązać zagadkę tajemniczego zaginięcia. Szybkie podróże między poszczególnymi lokacjami zapewniają kominki i magiczny proszek Fiuu.

Zadanie nie będzie jednak proste. W każdej chwili może pojawić się Mroczny Znak, który pokrzyżuje szyki uczniom Hogwartu. Zbieranie i porządkowanie kolejnych poszlak ułatwia notes dołączony do gry.

WydawnictwoWinning Moves Polska
Wiek graczy9+
Ilość graczy3-5
Czas gryokoło 60 minut

Zgadnij, kim jesteś

Na zakończenie detektywistyczna propozycja dla najmłodszych. Jak ją zrobić?

  • przygotujcie  niewielkie obrazki z bajkowymi postaciami;
  • przygotujcie papierowe opaski na głowę – w tym celu wytnijcie paski papieru, które pasowałyby obwodem na głowę każdego z graczy, sklejcie końce razem, żeby powstała obręcz, załóżcie na głowę;
  • wylosujcie po jednym kartoniku i nie pokazując nikomu, włóżcie za opaskę gracza po lewej [lub prawej] stronie – obrazkiem do wszystkich.

Gra polega na jak najszybszym odgadnięciu kim się jest. Można zadawać pytania wyłącznie takie, których odpowiedzią są „tak” lub „nie”.

Grę możecie przygotować, wykorzystując ulubionych bohaterów Waszych dzieci, np. pieski z Psiego Patrolu czy księżniczki Disney’a.

— Martyna